Klachten & Geschillen


De wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ)

Met ingang van 1 januari 2017 heeft de overheid besloten dat u als cliënt van een zorgverlener makkelijk en toegankelijk uw klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat u als cliënt feedback moet kunnen geven over de zorg die u ontvangen hebt, zodat de zorgverlener kan leren van uw bevindingen en deze kan verbeteren. Deze wet maakt het voor u overzichtelijk wat de stappen zijn die u dient te bewandelen om uw klacht kenbaar te maken.

De WKKGZ geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.


Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen:

Een klacht maak u in eerste instantie bespreekbaar bij uw behandelaar.

Leidt dat niet tot een oplossing dan neemt u contact op met mijn beroepsvereniging en zij zorgen dat een klachtfunctionaris in actie komt. Deze kun u toegewezen krijgen door het klachtenformulier door te sturen naar mijn beroepsvereniging. (...aanvraag beroepsvereniging in behandeling....)

Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kunt u ervoor kiezen om uw klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind je de procedure en verdere informatie zoals kosten https://www.degeschillencommissiezorg.nl

Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.

Ik wens u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht u vragen hebben over de procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben hoor ik dat graag.

Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat u weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht u feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van u.





Laatst gewijzigd: 27 augustus 2022


Share by: